Bos kwam met die mededeling op de dag dat chauffeurs protesteerden tegen de
hoge brandstofprijzen. Om duidelijk te maken dat de nood hoog is, deden
chauffeurs langzaamaan op achttien plekken op de snelweg. Ze begonnen hun
actie om 5 voor 12, waarmee de boodschap direct werd afgegeven.
Volgens FNV Bondgenoten hebben vooral de eigen rijders en kleine
transportbedrijven het erg moeilijk, omdat die de gestegen dieselkosten niet
kunnen doorberekenen aan de opdrachtgevers. "Deze bedrijven moeten nu
echt knokken om te overleven. Daar hoort dan actievoeren bij."
Volgende week gaan het kabinet en de vervoerders praten over de
problemen die de chauffeurs hebben door de hoge brandstofprijzen, meldde
minister Camiel Eurlings (Verkeer). Bij dat gesprek schuiven ook minister
Maria van der Hoeven (Economische Zaken) en staatssecretaris Jan Kees de
Jager (Financiën) aan.
Alexander Sakkers, voorzitter van brancheorganisatie Transport en Logistiek
Nederland (TLN), was daar positief over. Hij vond het "een perfect,
eerste bemoedigend signaal van het kabinet." Volgens Sakkers geeft het
ook aan dat de acties succesvol zijn. Waar hij tijdens het gesprek op zal
inzetten, wilde hij donderdag nog niet kwijt.
De Verenigde Eigen Rijders Nederland (VERN) stelt een actieweek uit
vanwege dit gesprek. FNV Bondgenoten ziet het kabinet als de veroorzaker van
het leed. "De regering is voor de zoveelste keer de veroorzaker van de
inflatie in Nederland. De btw moet omhoog, de dieselaccijns omhoog, et
cetera. Bedrijven met een sterke positie berekenen die kostenstijgingen
gewoon door aan hun klanten. De kleintjes redden dat niet, zij hebben geen
dieselclausules in hun contracten. Zij worden afgeknepen door hun
opdrachtgevers."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl